vrijdag 9 april 2010

Zelfdiscipline, of juist het gebrek daaraan

Lijnen, diëten, afslanken, afvallen.

Het maakt niet uit hoe ik het beestje bij zijn naam noem, ik kan het gewoon niet. Hoe graag ik het ook wil, het zit er gewoon niet meer in. Wat let, het zat er al nooit in. Ik heb nooit die zelfdiscipline gehad om een dieet vol te houden (op de Herbalife lijnpogingen na, maar ja, toen MOEST ik wel in die mooie trouwjurk passen). Nooit de zelfdiscipline gehad om mezelf voor langere periodes achter elkaar naar de sportschool te sleuren.

Zelfdiscipline of juist het gebrek daaraan, is het genetisch bepaald? Staat mijn kind ook zo’n leven te wachten? Ik hoop het toch niet want ik wil toch echt voor eens en voor altijd dat patroon doorbreken.

Een blik in de spiegel zegt genoeg. Bijna negen maanden na de bevalling is die buik nog steeds stukken groter dan 9 maanden voor de bevalling. De heupen hebben meer weg van een slagschip dan van iets vrouwelijks. Ik moet gewoon die knop in mijn kop omzetten en snacks en snoep laten staan. Gewoon gezond eten en veel sporten. Met name buikspieroefeningen. Ik ben jaloers op al die vriendinnen die wel een strakke buik hebben na de zwangerschap. Of die dames die ook nog eens tig jaar ouder zijn dan ik en nog steeds strak in het velletje zitten.

Nu de temperatuur iets begint te stijgen, de zon wat vaker doorbreekt, weet ik ook wel dat het nodig is om te gaan sporten. Of in ieder geval om iets aan dat lichamelijk verval te gaan doen. Maar hoe ga ik dat aanpakken? Zomaar van het ene op het andere moment met iets beginnen, is voor mij geen optie. Dat hou ik dan hooguit 2 dagen vol. Ik moet een plan de campagne hebben, maar ja, hoe pak ik dat aan?

1 opmerking:

Laetitia Guchelaar zei

:s Zelfdiscipline en doorzettingsvermogen zijn eigenschappen die mij ook totaal ontbreken. Als we nou dichter bij elkaar in de buurt hadden gewoond, had ik voorgesteld om samen te sporten, dan kun je elkaar steunen en motiveren op "zwakke" momenten. Ik wou dat ik net als een Hollywood-ster een persoonlijke coach zou kunnen inhuren want alleen lukt me echt niet. Ben nu al weken met 'niet snoepen' bezig (met uitz. van de weekenden - ja ik ga mezelf niet martelen hoor - en af en toe een moment van zonde) maar het haalt niks uit, ben nog geen grammetje lichter! :(