donderdag 8 maart 2007

Fans vs. Commercie

Verdrijven sponsors en radiostations de fans bij grote concerten? Het begint er steeds meer op te lijken. Was het vroeger nog zo dat je gewoon vroeg en lekker lang in de rij moet staan of liggen bij de voorverkoopadressen om de beste concertkaartjes te pakken te kunnen krijgen, tegenwoordig heb je alleen puur geluk nodig.

In navolging op Radio 538 die voor het concert van de Red Hot Chili Peppers en Keane kaartjes wegdoet bij winacties waarbij je kaartjes voor in het eerste vak kunt scoren, doet Sky Radio er bij George Michael ook aan mee. Niks geen echte die hard fans die een hele nacht bij een verkooppunt en later bij de concertzaal voor de deur hebben moeten liggen om die felbegeerde eerste rij plaatsjes te bemachtigen, maar gewoon de lucky ones onder ons die lekker lui op de bank met een telefoon in hun handen wat nummers hoeven in te toetsen en dan die gewilde kaartjes winnen.

Radiostations en sponsors krijgen steeds vaker de beste kaartjes in handen, met als gevolg dat de echte fans bijna niet meer aan bod komen voor dat eerste vak of die eerste ring. Zo heeft Fortis Bank onlangs al 100 kaartjes voor haar werknemers gereserveerd voor de eerste ring/ eerste rang bij het Take That concert in november. Gaat het management van Robbie straks ook overstag en krijgen wij als echte fans het steeds moeilijker om die mooie plaatsen die we afgelopen zomer hebben bemachtigd, te bereiken? Het ziet er wel naar uit. Straks staan wij allemaal niet meer vooraan omdat Jan, Piet of Miep het geluk heeft gehad om een keertje een nummer te draaien en vervolgens de kaartjes te winnen. En het ergste is dan ook nog, dat er vaak mensen bij zitten, die eigenlijk überhaupt niet van plan waren naar het concert te gaan. Kortom, wij als fans worden de dupe van al die commercie en de grote geld mentaliteit die er tegenwoordig heerst.

Want wat kunnen wij straks nou nog doen om vooraan te staan bij concerten. Moeten we dan met iedere prijsvraag / winactie ons zuurverdiende loon uitgeven terwijl we van dat geld allang een concertkaartje hadden kunnen financieren? Moeten we ons geluk dan aan het lot overlaten? Het kan toch niet zo zijn dat wij als Robbie fans het nakijken hebben als bobo’s, hotemetoten of andere gedesinteresseerden vooraan staan bij de man die we allemaal aanbidden? Ik mag god toch op mijn blote knieën danken als Robbie’s management het voor de echte fans opneemt en niet met deze poppenkast en commercie meedoet, maar ik houd mijn hart ervoor vast.

Geen opmerkingen: