vrijdag 23 maart 2007

ABN AMRO denkt om de neuzen

Gisteren op het RTL Nieuws hoorde ik met wijd open gesperde ogen aan dat er een groot neuspeuteronderzoek gedaan was. Lachstuipen overvielen me en ik kon gegrinnik niet onderdrukken. Welke idioot verzint zoiets. Nee, niet het neuspeuteren zelf, maar het enkele feit dat daar een onderzoek naar gedaan moet worden.

Door RTL Nieuws ondervraagden op straat ontkenden allen met een stalen gezicht dat zij nooit en te nimmer neuspeuteren en om hun uitspraak kracht bij te zetten, trokken ze ook nog eens een vies gezicht. Ik zag die neuzen nog net niet groeien, maar dat hier een potje gelogen werd is duidelijk. Uit het onderzoek is gebleken dat 90% van de bevolking zegt wel eens neus te peuteren. En dat verbaast me niets. Ik zat zelf te denken aan minsten 99%, want zeg nou eens eerlijk. Iedereen peutert toch wel eens in zijn neus? Ik wel in elk geval en ik ga me daar absoluut niet voor schamen. Nou is er uiteraard wel een verschil tussen privé-peuteren en in het openbaar peuteren. Openbaar peuteren, nee daar doe ik niet aan. Daarvoor zou ik me te veel schamen. Maar privé-peuteren? Ach niemand heeft er verder toch last van zou je denken?

Uit het onderzoek is gebleken dat mannen de grootste peuteraars zijn. Nou schaar mij dan maar tussen die mannen hoor. Ik kan er niets aan doen. Als er iets in de weg zit wat met een zakdoek niet verwijderd kan worden, dan maar enig handwerk verrichten, vingertje schoonmaken, handje wassen en zakdoekje met inhoud in de vuilnisbak deponeren. Niemand die daar toch last van heeft?

Volgens het onderzoek zijn de favoriete peuterplekken thuis op de bank (heel goed gezien, met die verwarming aan deze tijd van het jaar, voel ik toch vaak wat dingen in mijn neus die ik er liever niet wil hebben) en in de auto (zeker als je de blower aan hebt gehad en de lucht in de auto zo droog is geworden dat je weer iets in je neus gaat voelen).

Ruim de helft deponeert de 'opbrengst' in een zakdoek (de juiste oplossing in mijn ogen). Bijna tien procent eet het op (hier ga ik dus echt van over mijn nek, maar ik ken er genoeg die het wel doen …). Een derde zegt er 'een balletje' van te maken, om dat daarna weg te schieten (het spijt me, maar hier maak ik me ook wel eens schuldig aan, tot groot ongenoegen van mijn partner).

Nou zette ik vanochtend wederom de tv aan en weer op RTL Nieuws het bericht dat er in de Telegraaf stond " De ABN Amro laat haar geldautomaten per direct vaker schoonmaken. Dit naar aanleiding van de uitkomsten van een groot neuspeuteronderzoek".

Het lachen verging me dit keer en zeker na het lezen van het bewuste artikel online. Uit het onderzoek blijkt dat geldautomaten en pinapparaten in winkels onder de bacteriën zitten die afkomstig zijn uit de neus. Zo werd de Staphylococcus-bacterie, die bij veel mensen voorkomt in de neusholte, op maar liefst tien procent van de automaten aangetroffen. Deze bacterie kan huidinfecties veroorzaken en is verantwoordelijk voor de beruchte mrsa-ziekenhuisinfecties.

Vanmorgen liep ik langs een pinautomaat van de ABN en meteen gingen mijn gedachten naar de uitzending op tv. Zou ABN AMRO daarom voor een groen logo gekozen hebben, zodat het allemaal wat minder opvalt? Hoe dan ook, ik zat te gruwelen toen ik langs liep en heb mijn knip maar in mijn tas gehouden. Voor mij voorlopig even niet pinnen en daar is mijn bankrekening heeeeeel blij mee.

Geen opmerkingen: