vrijdag 29 februari 2008

Boete voor het schoonhouden van de straat?

Iedere stad, wijk of straat heeft wel een Jan. Jan de man die de straten netjes houdt. Jan is een bewoner van ons appartementencomplex en wordt vaker met een papierprikker in de hand gezien dan menig medewerker van de Dienst Stadsbeheer. Al jaar en dag is Jan de man die de tuinen van ons complex schoonhoudt. En dat het nodig is, dat is een ding wat zeker is. Wij wonen in wat minister Vogelaar zo 'liefkozend' een probleemwijk noemt. Niks problemen hier, behalve dan de nodige portie zwerfvuil misschien. Maar ja, waar heb je dat nou niet. Maar goed, onze Jan, inmiddels gepensioneerd, gaat nog vol goede moed de straat op en houdt de gemeenschappelijke tuinen bij ons schoon. Met papierprikker en vuilniszak, struint hij de bosjes en grasvelden af om de boel weer helemaal op te frissen. Jan doet dit al jaren, zonder dat de andere bewoners zich geroepen voelen om Jan bij te staan. Oke, ik geef toe, ook ik ben schuldig. Ik ben ook nog niet met papierprikker gespot. Ondanks dat Jan's rug hem zo nu en dan ernstig parten speelt, gaat hij wel de straat op. Die man zou eigenlijk een groot applaus moeten krijgen. Want door weer en wind, gaat Jan er toch op uit. Ook op de dag dat het huisvuil wordt opgehaald, zorgt Jan ervoor dat er nadat ze geweest zijn, er geen afval meer achterblijft wat is blijven liggen. Nee, Jan haalt alles netjes voor ons weg.

Zo ook vrij recentelijk. Jan plukte een colablikje uit de heg welke een of ander onverlaat daar had achtergelaten en wilde deze weggooien, tot hij de straatvegers aan de andere kant van de straat zag. Jan legde het blikje netjes in de goot, zodat deze straatvegers het blikje straks met de ronde mee zouden kunnen nemen. Maar wat schetst Jan's verbazing. Een aantal politieagenten op de fiets stopt achter hem en een ervan bekeurt Jan. Ja, je hoort het goed. De man die de straat altijd keurig schoonhoudt, wordt bekeurd voor het feit dat hij het de straatvegers gemakkelijk maakt: hij vist immers zwerfvuil uit de heg en legt het op een makkelijk mee te vegen plek. Maar Oom Agent had geen oog voor het feit dat Jan alleen maar bezig was de straat schoon te houden. Hij kreeg gewoon een boete van maar liefst € 65,--. Onterecht? Ik dacht het wel. Moet Jan betalen? Ik ben bang van wel, al vraag ik me af of hij niet beter bezwaar kan maken. Het is toch van de zotte dat iemand als Jan een bekeuring krijgt voor het schoonhouden van de straat. Had Oom Agent niks beters te doen ofzo? Als ik het geweest was, had ik de bekeuring tot een propje gemaakt en dit op straat gegooid. Maar ja, dan had Jan dat weer voor me moeten opruimen, dat zou ook niet eerlijk geweest zijn.

Geen opmerkingen: