woensdag 6 februari 2008

Concertkaartjes bij opbod

Concertkaartjes worden binnenkort bij opbod verkocht via veilingen op internet in plaats van via de reguliere voorverkoopadressen, althans dat verwachten deskundigen in de muziekbranche. In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten blijkt volgens een recent gelezen artikel deze methode al erg veel succes te hebben. Deskundigen voorspellen dat de veiling van de kaartjes misschien dit jaar al in ons land in kan gaan. Ik als muziekliefhebber hou mijn hart vast. Dit gaat ongetwijfeld leiden tot een verdubbeling, zo niet verdriedubbeling van de prijs van een concertkaartje. De lol is er dan toch al snel vanaf? Ik bedoel, een leuk avondje uit is er dan niet meer bij. Ja, misschien wel als je toch te veel geld hebt, maar ik heb dat niet dus zal de frequentie van mijn concertbezoek ernstig teruglopen als de plannen worden doorgezet.

Ik begrijp best de insteek van dit alles. Want tja, als concertorganisator ontvang je niks extra's als concertkaartjes die via de officiele weg zijn aangekocht, via de zwarte markt voor grof geld van de hand worden gedaan. Je zou haast medelijden krijgen met deze organisaties (als je niet in je achterhoofd houdt dat ze toch wel grof geld verdienen op die kaartjes, of ze nou worden doorverkocht op de zwarte markt of niet). Maar moeten de concertgangers hier dan maar meteen de dupe van worden? Het lijkt wel alsof muziekbranche allerlei manieren aangrijpt om de terugloop van cd-verkoop te compenseren. De consument is hoe dan ook de dupe.

Natuurlijk erger ik me ook groen en geel aan het feit dat doorgaans bij uitverkochte concerten er nog kaartjes in overvloed via sites als e-bay en marktplaats worden aangeboden tegen absurde prijzen, maar of dit nu de oplossing is? Het lijkt mij niet. Ja, je gaat de zwarte markt op die manier wel tegen, maar is er dan echt niets anders te verzinnen? Ik heb sowieso geen goed woord over voor deze handelaren. Ik begrijp best als je onverhoopt niet kunt gaan, dat je je kaartje wilt verkopen, maar er meteen een slaatje uitslaan? Nee, daar walg ik gewoon van. De fan die net niet snel genoeg was bij een voorverkoop, wordt op die manier de dupe. Als fan sta je lang in de rij bij bijvoorbeeld het postkantoor en dan net als jij aan de beurt blijkt te zijn, zijn de kaartjes op. Wat dan? Je had je er zo op verheugd. Snel even op marktplaats kijken of er nog kaartjes over zijn. Ja, die zijn er wel, maar tegen een dubbele prijs als die je er via de normale verkoop voor had moeten betalen. Natuurlijk zijn er mensen die dan toch gaan, maar een gemiddelde fan kan en wil dat er gewoon niet voor betalen.

Naar wat ik gelezen heb, gaan straks de meest gewilde kaartjes (eerste rangs-zitplaatsen en staanplaatsen helemaal voorin) via een veiling in de verkoop. Men redeneert dat degenen die die plekken willen, daar best grof geld voor over zullen hebben, dus waarom niet vanuit de organisatie zelf op die manier dan maar de kaarten van de hand doen in plaats van de zwarthandelaren hun gang laten gaan.

Is er nou echt niks anders te verzinnen? Zet kaartjes bijvoorbeeld op naam en laat mensen zich legitimeren. Klopt naam en legitimatie niet, dan kom je er gewoon niet in. En als je onverhoopt niet kunt gaan, dan zou het mogelijk moeten zijn om (desnoods tegen een kleine administratieve vergoeding) de kaartjes weer aan de organisator terug te verkopen. Ik begrijp best dat ook dit geen waterdicht plan is en er ook heel wat zwakke punten moeten worden weggewerkt, maar het schaadt de echte muziekliefhebber denk ik een stuk minder dan verkoop van kaartjes via opbod.

Geen opmerkingen: